Klein en groot geluk - Reisverslag uit Kisléta, Hongarije van Familie Meer - WaarBenJij.nu Klein en groot geluk - Reisverslag uit Kisléta, Hongarije van Familie Meer - WaarBenJij.nu

Klein en groot geluk

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Familie

08 Augustus 2015 | Hongarije, Kisléta

Voor mijn gevoel hebben we hier altijd veel te weinig tijd om alles te doen wat we willen doen. Nu is er al weer bijna een week om en zijn we aan het aftellen.
Deze week konden we een paar keer kinderen ophalen om even bij ons thuis iets te doen. Op de markt hadden we neptatoeages gekocht, dat was een groot succes! En als er meisjes langskomen, lakken we hun nagels. Kleine moeite, groot plezier.
Dinsdag hadden we wederom een afspraak in Mérk. Deze keer hebben we de in aanbouw zijnde woningen bekeken. En verder gesproken over eventuele hulp bij het inrichten. Met hulp van Julia, een tolk is toch wel handig in dit geval. Al met al waren we toch weer een hele dag kwijt. 's Avonds een bezoek gebracht aan vrienden hier in Kisléta.
Woensdag eerst een koffiedrinker gehad (echt op zijn Nederlands). Na het eten Marko opgehaald. Hij wilde vroeg weer terug, om drie uur was er een feestje. Zsolly, die ook in het tehuis woont, heeft meegedaan aan de Special Olympics World games (wielrennen) in Los Angeles. Omdat iedereen supertrots was, hadden ze buiten alles versierd. En er kwam een treintje, alle kinderen mochten een ritje door Kisléta maken. Wij moesten ook mee. Geweldig, wat hebben ze genoten! En zo oprecht blij zijn ze voor Zsolly.
Nog iemand die heel gelukkig was, was Rita. Zij is 45 jaar en heeft het syndroom van Down. Haar vader is overleden, moeder is ziek. Ze is thuis opgegroeid en dus niet gewend aan het leven in een tehuis. Daarom logeert ze nu tijdelijk bij onze directrice. Wij waren uitgenodigd bij mensen in Nyírbátor en de directrice en Rita waren mee. Ze vond het zo leuk. Samen eten, met de meisjes een stukje wandelen, knuffelen met Feije. Ze heeft wel drie keer gezegd: ik ben zo gelukkig! Wat kunnen we nog veel van zulke mensen leren.
Omdat de temperaturen opnieuw oplopen gisteren naar het grottenbad in Miskolc Tapolca geweest. De kinderen hebben ervan genoten! Heel bijzonder: zwemmen in de grotten.
Dit weekend zijn we uitgenodigd door een Duitse vriend in Tokaj. Nog even echt genieten van de vakantie.