Alles geregeld? - Reisverslag uit Enns, Oostenrijk van Familie Meer - WaarBenJij.nu Alles geregeld? - Reisverslag uit Enns, Oostenrijk van Familie Meer - WaarBenJij.nu

Alles geregeld?

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Familie

09 Oktober 2009 | Oostenrijk, Enns

Vanochtend klokslag acht uur waren we bij het kindertehuis in Berettyoujfalu. De tolk was er ook om acht uur, de directeur liet nog even op zich wachten.
De directeur had gisteren contact met het Ministerie. Het bleek dat wij in ieder geval nog wat verklaringen moeten toesturen. Ze willen een verklaring van Jelle zijn baas dat wij de 8 maanden van ons verblijf door zullen worden betaald. Met een bankafschrift erbij vertrouwen ze er op dat wij geen aanspraak doen op sociale voorzieningen. Bovendien hebben we een ziektekostenverzekering nodig die in heel Europa dekking geeft. Dit laatste hadden we al geregeld. De andere twee dingen kunnen we nog faxen.
Na deze informatie konden we vertrekken naar Furta. De tolk en twee dames gingen mee, de directeur had andere verplichtingen.
Het tehuis in Furta ziet er van binnen heel mooi uit, de tuin is wel verwaarloosd. Hetzelfde geldt voor het tehuis in Zsaka. Beide tehuizen bieden plaats aan zo'n 10 kinderen. We hebben kennis gemaakt met een paar medewerkers. Zij gaven aan heel blij te zijn met extra hulp.
In Furta hebben we speelgoed dat we hadden meegekregen van het Diensthuis achtergelaten. Het viel ons op dat de kamers van de kinderen heel netjes waren. Er hingen veel posters aan de muur. Behalve een paar knuffels zagen we geen speelgoed.
Misschien dat wij hier iets aan kunnen doen. Het lijkt ons wel aardig om bijvoorbeeld een speltoestel te bouwen in de tuin. Maar dat moeten we later nog bespreken.
Toen we het tehuis in Furta hadden bekeken, konden we ons tijdelijke woning bezichtigen. Het ziet er goed uit. Er zijn drie kamers, een keuken, douche, wc en een kleine bijkeuken. Bovendien hebben we een grote tuin. Op de vloer liggen tegels of hout. Er hangt iets voor de ramen, er zijn lampen. En er is gelukkig een gasstel met oven in de keuken. Hier zijn we erg blij mee, dat hoeven we dan niet aan te schaffen. We hebben een paar foto's gemaakt voor de kinderen.
Toen konden we dan eindelijk ook de school bezoeken. Het is een vrij kleine school met vijf lokalen en een eetzaal. We hebben een snelle rondleiding gekregen. En yes!!! we hebben een verklaring dat de Tjitske en Ymkje van januari t/m augustus deze school gaan bezoeken.
Dit is weer een zorg minder.
Ook kregen we een rondleiding in de kleuterschool. Hier zal Feije veel tijd gaan doorbrengen. Het ziet er leuk uit, veel speeltoestellen buiten. Wat waarschijnlijk wel een probleem wordt: alle kinderen slapen 's middags twee uren. Dat zien wij Feije nog niet doen.
We zijn vandaag dus al een stuk positiever gestemd. Er is veel geregeld, ze kunnen best snel als ze dat willen. En we hebben het idee dat we de mensen die in de tehuizen ook wel duidelijk kunnen maken dat we echt iets willen doen.
Omdat het allemaal zo voorspoedig liep, zitten we nu al weer in Oostenrijk. Kunnen we morgen iets rustiger aan doen. En dan zondag snel de kinderen weer ophalen.

Renske