deadsangsten - Reisverslag uit Kisléta, Hongarije van Familie Meer - WaarBenJij.nu deadsangsten - Reisverslag uit Kisléta, Hongarije van Familie Meer - WaarBenJij.nu

deadsangsten

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Familie

15 Juni 2010 | Hongarije, Kisléta

14 06
It begong sa. Jelle siet foar de tv nei de fuotbalwedstryd Nederlân – Denemarken te sjen. Ik siet op de bank en de bern wienen oan it boartsjen. Jelle sei noch: It begjint sa ek te reinen. Ik twivele noch, soe krekt it waarberjocht opsykje op ynternet.
Doe begong it te reinen, even letter te hageljen. It waard samar ynienen roettsjuster. De stroom foel út. It waaide en reinde ferskriklik. Angstoanjagend wie it. As earste seagen we de skommelbank fleanen. Grutte tûken brieken ôf. It wjerlochte en dondere. Dêrnei seagen we de beammen ien foar ien imfallen. We binen doe ticht by elkoar sitten gongen yn it midden fan de keamer. Fansels lekte it doe al, it dak wie kapot gongen.
Ik haw noch noait sa bang west, myn hert gong tekear. Ymkje gûlde en wie yn panyk. Jelle bazele noch oer it fuotbaljen, ik koe him werklik wol fergrieme!
Nei ûgefear 10 minuten naam it geweld ôf. Doe koenen we de skea opnimme. Wetter yn ús sliepkeamer, overlopp en wenkeamer. Mar dat is it slimste net. Om it hiele hûs lizze beammen. Yn it park is ien grut gat ûntstien, dy beammen leinen allegearre oer de dyk. It lytse hûs neist ús, leit in beam oerhinne. Fan de buorfrou har dak is in diel fan it dak fuort.
Jelle hat earst heit belle om troch te jaan dat it goed mei ús gong. Hy hat by it tehûs west. De ravaazje is ferskriklik. In beam op de keuken, it dak fan de gymseal ôf, de direktrise har auto total loss. Underweis hûzen mei dakken derôf.
Guon minsken rinne hjir gûlend oer de dyk. It is ferskriklik. Yn minder dan in healoere: totale ferwoesting.
Jelle is no oan it helpen. We hawwe noch net fierder it doarp yn west mar hawwe al heard dat in protte gebouwen skea hawwe. Yn Nyirbator skynt it noch slimmer te wêzen. It is net te befatten.
15 06 7.00
Laatste stand van zaken. Jelle heeft gisteren geholpen tot het ongeveer donker werd. Hij heeft een klein rondje door het dorp gemaakt. Van zo ongeveer 1 op de 10 huizen is het dak vernield. Vooral de huizen met platen zijn getroffen. Een van de kerktorens is ernstig beschadigd. School lijkt goed, kleuterschool weten we nog niet. We zitten nu zonder stroom en water. Geen brood in de winkels omdat naburige dorpen ook getroffen zijn. De buurvrouw heeft hier vannacht geslapen.
Ik heb vannacht slecht geslapen. De beelden blijven rondspoken in mijn hoofd en ik denk maar aan al die mensen die getroffen zijn.
9.00
Net een rondje gelopen. Bij een van de collega's ligt het halve dak eraf, bij een ander is niks meer van de bovenverdieping over. Mensen zijn aangeslagen. Het is een verschrikkelijk gezicht. Daken die in de tuin liggen, bomen geknakt of met wortels en al uit de grond getrokken.
Iedereen is bezig met opruimen en noodreparaties. Bij het tehuis is de brandweer bezig. Jelle gaat ook terug om te helpen.
De directrice gaat naar een andere instelling voor overleg. Er komt een tankauto met water bij het tehuis. Want het is natuurlijk een probleem 220 kinderen en dan geen water.
Het wordt ons steeds duidelijker dat we ontzettend geluk hebben gehad. Het huis heeft maar een beetje schade opgelopen. Bovendien waren we allemaal samen thuis. De meisjes hadden nog naar de winkel gezuld. Ze waren dan nooit op tijd thuis geweest. Niemand zag deze bui aankomen. Binnen 5 minuten was het noodweer.
Voorlopig geen contact mogelijk. De batterij is bijna leeg.

Pasma's Ut St. Anne:

Leave skatten, wat in skrik, hjir kinne je jesels ek noait tsjin wapenje, it oerkomt je. Gelokkig dat jim fierders neat mankeart, hoopje dat wetter en stroom wer gau beskikber is, in protte sterkte

Pytsje:

Hoi minsken,

Wat ferskriklik as je dit sa lêze. Ik wurd bang fan it lêzen allinnich al.
    Sukses mei it herstel fan alle skea en we belje dizze wike noch wol even.

Tút Pytsje

Pytsje:

Hoi minsken,

Wat ferskriklik as je dit sa lêze. Ik wurd bang fan it lêzen allinnich al.
    Sukses mei it herstel fan alle skea en we belje dizze wike noch wol even.

Tút Pytsje

• 15 Juni 2010 - 10:10

Brecht:

He, jeetje wat erg zeg! Ik kan me heel goed begrijpen dat jullie geschrokken zijn...ook sneu voor al die mensen daar. Zij hebben al niet zoveel te besteden. Veel sterkte toegewenst voor de komende tijd!!

Liefs Brecht en DP

• 15 Juni 2010 - 19:57

Heit:

Jonges, wat is it mâl gongen. Gelokkich dat de bern thús wiene. En gelokkich dat jimme net tefolle skea hawwe. Moai dat jim fuort ek de oaren wer helpe kinne. In soad sterkte tawinske en oant hearrens.

• 15 Juni 2010 - 20:24

Jan Piet:

Allemachtig, dat klinkt allemaal behoorlijk heftig en zo te horen hebben jullie enorm geluk gehad. Zijn er nog slachtoffers gevallen in de omgeving?

• 16 Juni 2010 - 07:04

Hennie Annema:

leave skatten, ik krij it der kâld fan as ik dyn ferhaal lês,
    Jimme stekke mei elkoar al wer de hannen ut de mouwen.
    Gelokkich wiene jimme berntsjes allegear thus.
    In protte sterkte en oant hearrens

• 16 Juni 2010 - 19:09

Tryn:

Hoi allegear, harre barre wat een vreselijke ervaring. Ik kan me voorstellen dat het hart je in de keel klopte en dan die kerel nog aan het voetballen denken. Dat is hij nu natuurlijk ook helemaal vergeten. Op zo'n moment zit je er midden in en weet je nog niet precies wat je allemaal boven het hoofd hangt. Maar nu een aantal dagen later realiseer je je misschien des te meer dat je geluk hebt gehad.
    Een dikke tut ut BOKSUM

• 16 Juni 2010 - 19:51

Jasper En Anneke:

hallo jelle en renske en kids
    Jullie verslagen gelezen en vind het noch steeds heel intersant,maar deze keer schrokken wij wel hoor wat hebben jullie geluk gehad en dat iedereen thuis was dat was wel een angstig moment en wat een schade dan weer, hopelijk hebben jullie weer water en electrice,want meestal zijn ze daar niet al te haastig,dat hebben wij wel in tsjechie gemerkt,hier is alles oke,zijn pas op vakantie geweest naar de moezel,jullie hebben ook al veel bezoek gehad hebben we gelezen de kinderen hebben al vakantie dat is een hele poos,wij wensen jullie alle goeds en
    fijn dat alles weer goed is afgelopen de groetjes van ons.

• 17 Juni 2010 - 14:48

Elly:

net jullie stukje gelezen krijg er kippevel van.Het kan echt spoken in het buitenland wat het weer aangaat.Sterkte met het herstellen van de schade.

Groetjes.