'even' wandelen - Reisverslag uit Kisléta, Hongarije van Familie Meer - WaarBenJij.nu 'even' wandelen - Reisverslag uit Kisléta, Hongarije van Familie Meer - WaarBenJij.nu

'even' wandelen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Familie

18 Juni 2010 | Hongarije, Kisléta

Toen ik gisteren mijn schoonmoeder aan de telefoon had, vertelde zij dat er in Oost Europa nog meer slecht weer wordt verwacht. Gelukkig hebben we daar tot nu toe niks van gemerkt. Een half uur na de ramp scheen hier de zon al weer. Gek is dat! Moet er bij zeggen dat ik het weer voor geen meter meer vertrouw, ik kijk de hele tijd naar de lucht.
Gisteravond was het nog steeds heerlijk. Daarom besloten we om even een blokje om te gaan. Als je de kinderen een beetje vroeg in bed wilt hebben, is dat hier niet aan te raden. Wij zijn hier zo ongeveer de bekendste mensen uit Kisléta, denk ik. Iedereen weet wie wij zijn en waar we wonen, werken enz. Met als gevolg dat we vaak worden aangehouden voor een praatje. Gisteren ging het dus zo:
1. We lopen langs een huis waar een man en een vrouw buiten zitten. Als ze ons zien, springen ze overeind en roepen of we even willen wachten. De man vraagt of wij misschien zijn dochter, die op het gymnasium zit, bijles kunnen geven in het Engels. Ze heeft een operatie gehad en heeft hierdoor wat gemist. In het hele dorp is er niemand die goed Engels spreekt. Aan ons dus de eer. Afgesproken dat ze vanaf volgende week drie avonden per week komt. Ben benieuwd!?
2. Even gesproken met een van de zusters. Ze was maandag aan het werk toen de tornado langs kwam. Toen ze thuis kwam, lag het dak eraf. Erg sneu.
3. In een tuin zijn een paar kinderen aan het spelen met een hondje. Onze kinderen mogen het hondje even aaien. Voor we het weten worden we meegetroond om de vissen en de verzameling cactussen te bekijken.
4. De groenteboer is nog even bezig in zijn winkel. Aangezien dit een van Feije zijn grootste vrienden is, kunnen we niet zo voorbijlopen. Ook hij heeft maandag ontzettend geluk gehad. Er staan drie grote bomen bij zijn winkel die veel wind gevangen hebben. Waren die er niet geweest dan was het winkeltje weggewaaid.
Toen we bij hem stonden, gingen de lichten aan. En wij hebben mazzel want het is aan onze kant van het dorp. De rest moet nog even wachten.
Jullie begrijpen dat we altijd lang onderweg zijn. Leuk is het wel. En nu de meiden vakantie hebben, kunnen ze wat later naar bed. Feije slaapt 's middags nog wel eens even.
Jelle heeft het vandaag druk gehad. Er moesten bladen van het dak worden gehaald bij het tehuis. Vanmiddag heeft hij de stoep en de goot bij de weg schoongemaakt.
Als het goed is, kan Feije volgende week weer naar de kleuterschool/opvang en begint het 'normale' leven weer.

• 18 Juni 2010 - 20:08

Janke TvS:

Hoi famylje,
    Tjongejonge wat heftich sa'n bui, siz. Lokkich dat jimme der sa goed foar wei kommen binne.
    Dan merke jo pas hoe ôfhinklik jo binne fan wetter en stream.
    Edwin begrypt it hiel goed dat Jelle baalde dat no krekt ûnder de wedstriid fan Nederlân de stream útfalle moast. Dat soe hy ek dwaan ;)
    groeten fan Edwin en Janke

• 21 Juni 2010 - 05:50

Tryn:

Goedemorgen, bij jullie is er veel omgevallen maar als je hier op TV ziet hoe het in Zuid-Frankrijk is gegaan, dan is dit weer peanuts. Maar het zal je huis of auto maar zijn dan maakt het niks uit waar het is. Hier alles oke, behalve mouike Bouk die is vorige week gevallen en haar gezicht is net een masker allemaal blauwe plekken en hechtigen maar voor de rest gaat het goed. Zaterdag met de australiers naar het planetarium geweest en even een wandelingetje tussen de buien door in Harlingen. S avonds bij Tjipke op de jierdei en gister met Beppe naar de jierdie van Janet geweest, je snapt het het is weer druk. Groetjes oan allegear en een dikke tut uit Boksum

• 21 Juni 2010 - 08:58

Martine:

Hoi,...
    tjeeh jullie maken ook wat mee daar!!! van stormen,tornado's tot als VIP behandeld worden.
    Mijn ouders zijn net veilig terug uit Zuid-Frankrijk,daar waar het ook noodweer was geweest.Helaas zijn zij hun caravan en al hun spullen kwijt.Gelukkig hebben ze mekaar nog en weer veilig in Leeuwarden. Overal is het weer in de war in Europa.Ik hoop voor jullie dat het nu goed weer blijft.
    Groeten,Martine en...nog bedankt voor jullie kaartje.Erg leuk!!