Blub, blub, blub - Reisverslag uit Kisléta, Hongarije van Familie Meer - WaarBenJij.nu Blub, blub, blub - Reisverslag uit Kisléta, Hongarije van Familie Meer - WaarBenJij.nu

Blub, blub, blub

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Familie

18 Mei 2010 | Hongarije, Kisléta

Misschien hebben jullie in het nieuws gezien dat het noordoosten van Hongarije getroffen is door overstromingen. Sindsdien krijgen wij zo af en toe ongeruste mailtjes en sms-jes. We kunnen jullie geruststellen: Hoewel we behoorlijk last hebben van de heftige regenval, lopen wij nog steeds met droge voeten rond. In tegenstelling tot de mensen in Miskolc. Zaterdag zijn we er nog geweest en was er niks aan de hand en zondag hoorden we de berichten op de radio. Het kan snel anders. Tot nu toe hebben wij alleen nog maar last van lekkage in de woonkamer.

Sinds de vorige keer is er al weer het een en ander gebeurd. Dinsdag hebben we bezoek gehad van een Duitse kennis. Hij heeft een rondleiding gekregen in het tehuis en was zeer geïnteresseerd. Door alle vragen en opmerkingen van het bezoek krijgen wij ook weer nieuwe ideeën. Deze man vroeg zich af, net als een aantal anderen, waarom de spullen die ze hier maken niet verkocht worden. Het is wel mogelijk om de produkten te kopen maar ze zijn hier niet actief mee bezig. Daarom gaan we kijken of het mogelijk is om dit straks in Nederland te doen op een of andere markt. De kennis was in ieder geval al helemaal enthousiast. Als hij hier weer komt in juni, neemt hij een boek mee met ideeën voor het maken van houten speelgoed.

Tante Tryn is donderdagavond gearriveerd. Ook zij had een heel goed idee. Maar dit moeten we nog overleggen met de directrice.
Vrijdag hebben we eerst een hotel gezocht voor Tryn omdat ze liever niet elke ochtend om 6 uur door onze schatjes wordt gewekt :) Ze zit nu in een pelgrimsverblijf in Mariapócs vlakbij de kerk. Dus ik vrees dat ze nu elke ochtend gewekt wordt door de beierende klokken.
Zaterdag zijn we eerst naar Tokaj gereden. Toen was het nog mooi weer voor een wandeling. Ook een kijkje genomen op de berg, hier was het wel erg koud. Na een broodje verder gereden naar en dorpje vlakbij Miskolc. Daar hebben we even gewandeld en mooie vakantiehuisjes gespot. Helaas begon het daarna te regenen. Wel een mooie tocht gemaakt door het Bükkgebergte. In Eger geëindigd, maar omdat het weer steeds slechter werd zijn we doorgereden. In Mezökövesd hebben we toen bij de pizzeria gegeten.
Zondagochtend zijn we naar het ziekenhuis geweest. Van een lief meisje uit St. Anne hadden we geld gekregen. Zij spaart de helft van haar zakgeld voor een goed doel. Van de 60 euro die we van haar kregen, hebben we speelgoed gekocht voor de afdeling waar Nati nu ligt. Dit hebben we aangevuld met wat tweedehands knuffels en autootjes. De kinderen waren er heel erg blij mee. We hebben ongeveer een uur met de kinderen gespeeld.
's Middags wilden we vrienden bezoeken maar ze waren niet thuis. Toen nog een rondje gereden en lekkere gebakjes gehaald.
Gisteren hebben Tryn en ik een bezoek gebracht aan Debrecen. Tryn deed het goed bij de Hongaarse mannen, ze toeterden allemaal. Of was het misschien omdat we midden op de weg stonden??
Het was in ieder geval heel gezellig. Natuurlijk ontbraken ook hier de gebakjes niet.

Zo net waren George en Maria hier. Ze vonden het heel leuk om ons (vooral Tryn) weer te zien. Ze stonden er versteld van dat we het huis zo opgeknapt hebben. Ook vonden ze het leuk om even te kijken, er kwamen weer veel herinneringen boven. In juli willen ze een familiebijeenkomst organiseren. En het kan zijn dat we binnenkort toch nog een tv hebben. Want toen Ym zei dat we geen tv hebben, werden er meteen plannen gemaakt. Wat mij betreft is het niet nodig maar Jelle zou het natuurlijk heel fijn vinden i.v.m. het voetballen.

• 18 Mei 2010 - 18:31

Pytsje:

Ha goeie!

Leuk dat jullie Djoeri en Maria gezien hebben. Hebben jullie al een afspraak met Lila?
    En die tv zou zeker leuk zijn! Maar hebben de kids daar nog wel tijd voor dan? Al dat huiswerk en andere bezigheden.
    Groetjes aan de visite en hopelijk houden jullie het droog de komende tijd!

Groetjes Pytsje&Erwin&Ylse

• 19 Mei 2010 - 06:52

Hennie Annema:

He famylje,
    ik sjoch wol oan de foto's dat it goed mei jimme giet,
    en Tryn geniet ek wer folop.
    Ik freegje my ek ôf of de klokken better binne dan de bern mar ja Tryn moat moarns fansels restich op gong komme.
    Doch de groeten oan George en Maria as jimme se wer treffe

• 20 Mei 2010 - 20:49

Tryn:

Net weer terug in Nederland kan ik het toch niet laten om weer even op de site te kijken. En voor alle belangstellenden, de klokken beierden helemaal niet, of ik heb ze in ieder geval niet gehoord. Helaas had ik een week met veel regen, maar desondanks hebben we veel gezien en gedaan. En ik kan alle toekomstige bezoekers aan Kisleta mijn onderkomen aanraden , voor een tientje een bed en ontbijt wat wil je nog meer.