Het tehuis - Reisverslag uit Kisléta, Hongarije van Familie Meer - WaarBenJij.nu Het tehuis - Reisverslag uit Kisléta, Hongarije van Familie Meer - WaarBenJij.nu

Het tehuis

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Familie

11 Februari 2010 | Hongarije, Kisléta

De afgelopen dagen een kijkje genomen in het tehuis. Ik zal proberen te beschrijven wat we tot nu toe hebben gezien.
In het tehuis wonen 220 kinderen. Hiervan zijn er 60 kinderen zo ernstig gehandicapt dat ze eigenlijk alleen maar kunnen liggen in bed of een kinderwagen. Dan is er een groep met jongere kinderen die wel iets kunnen, zij gaan naar 'school'. De 18+ groep werkt in het tehuis.
Zelf ben ik deze twee dagen met een verzorgster/assistente mee geweest. Ik heb gezien hoe ze de kinderen in bad doen. Er is een schema dat aangeeft welk kind aan de beurt is. In bad doen ze oefeningen voor de spieren, er staat muziek op en na het bad worden de kinderen gemasseerd. De 'school' bestaat uit verschillende ruimtes. Er is een gymnastiekzaal, een muziekkamer en een snoezelkamer. Dit laatste staat in het Nederlands op de deur, dit hebben ze namelijk een keer in Nederland gezien en daarna hebben ze hier ook een snoezelruimte gemaakt. Voor de mensen die niet weten wat dit is: dit is een ruimte met een waterbed en veel kussens en zitzakken. Er branden veel lichtjes en de kinderen luisteren naar muziek. Deze ruimte is bedoeld om te ontspannen en de verschillende zintuigen te stimuleren. Dan zijn er nog verschillende kamertjes waar de kinderen kleuren, verven, spelletjes doen en logopedie krijgen.
De logopediste vertelde dat ze in september beginnen met de bouw van een grotere school. Het is dan ook de bedoeling dat het geheel een andere opzet krijgt.
Als ik het goed heb begrepen is het de bedoeling dat ik steeds twee dagen meedraai bij een activiteit. Er loopt heel veel personeel rond dus ik weet niet of we qua werk echt iets kunnen bijdragen. De logopediste gaf aan dat ze heel graag wil weten wat ik van haar werk vind. Waarschijnlijk kunnen we wel heel veel van elkaar leren door ervingen uit te wisselen. Bovendien merken we dat het personeel heel enthousiast is en de kinderen zo mogelijk nog meer. Ze vertellen hoe ze heten, geven knuffels en roepen steeds szia (hallo).
Jelle heeft gisteren een kijkje genomen bij het werk van de oudere kinderen. Zij weven, pottenbakken en werken met hout. De dingen die ze hier maken worden verkocht. Het lijkt hem leuk om hier mee te draaien. Vandaag waren alle begeleiders ziek dus kon hij hier niet naartoe. Hij heeft nu vanmorgen gewerkt in de wasserette. Helaas spreekt hier geen van de medewerkers Duits of Engels, een goede oefening voor zijn Hongaars dus.
Wat me erg heeft geraakt is dat de verzorgsters vertelden dat er veel kinderen zijn die nooit bezoek krijgen van hun ouders. Zij zijn achtergelaten in het ziekenhuis. Ik kan het me niet voorstellen als ik die lieve snoetjes zie. Waarschijnlijk is het zo dat deze ouders geen tijd of geld hebben om voor zo'n kind te zorgen. Het schijnt dat het regelmatig kinderen van zigeuners zijn. Die zijn verschrikkelijk arm en hun huisvesting is ook niet optimaal. We hebben al gemerkt dat ze het hier niet zo hebben op de zigeuners. Ik vind het zelf een beetje dubbel.

's Middags halen we Tjitske en Feije uit school en gaan dan aan het werk in 'ons huis'. Tjitske let op Feije en maakt haar schoolwerk.
Wij hebben al heel wat vuilniszakken met rotzooi klaar staan voor de ophaaldienst. Er was een inloopkast die vol lag met oude boekjes, kleding, dia's en andere troep. Jelle is nu bezig met een van de kamers. Hier moet de hele houten vloer eruit. Gelukkig ligt er nog redelijk tapijt eronder. Ik heb al één kamer redelijk schoon. Het elektrisch werkt inmiddels. Gisteren bleek er iets lek te zijn van het gas, als het goed is, is dat nu gerepareerd. Nu moet er nog een onderdeel van de ketel worden gehaald zodat die gemaakt kan worden. Morgen?

Op school gaat het steeds beter. Ymkje meldde gisteren dat ze hier nog wel aan lijfstraffen doen. Als de kinderen vervelend zijn, krijgen ze een klap tegen het hoofd of er wordt aan een oor getrokken. We gaan er eerst maar van uit dat dit bij onze lieverds niet nodig zal zijn :)
Feije vindt het zo leuk dat hij niet eens naar huis wil. Toen we hem vanmiddag kwamen halen, lagen de kinderen al in bed. Hij had iets van: ga maar weer, ik lig nu net in bed.
We hebben al wat inkopen gedaan voor school. De kinderen moeten hier zelf tekenpapier, potloden, verf, klei etc. meenemen. Hetzelfde geldt voor toiletpapier, zeep en dat soort dingen. We vinden het alleen wel lastig dat het nooit helemaal duidelijk is. Eerst kregen we een lijstje voor Ymkje. Al die dingen gekocht, blijkt dat ze ook nog verf moet hebben. Tjitske meldde vandaag dat ze eigenlijk ook verf nodig heeft. Waarom we niet gewoon meteen een volledige lijst voor beide kinderen krijgen is ons niet helemaal duidelijk.
Ze eten op school en dat is niet alleen het eten tussen de middag maar ze krijgen ook broodjes, fruit, melk en toetjes. Meer dan ze op kunnen eigenlijk. Als we het goed hebben begrepen, krijgen we aan het einde van de maand een rekening. Ik geloof dat we ongeveer 2 euro per dag pp moeten betalen.

Jelle heeft gisteren ook nog iemand getroffen bij school die Nederlands spreekt. Deze man is vroeger meerdere keren bij een familie uit Holwerd geweest met een uitwisseling. Hij vindt het erg leuk om weer eens Nederlands te kunnen spreken.
De mensen hier vinden het sowieso heel erg fijn dat ze hun vreemde talen kunnen oefenen. Ik ga over een tijdje een keer in de les kijken van de lerares Duits. De kinderen durven niet zo goed Duits te spreken en dan moeten ze wel. Waarschijnlijk kan ik de oefeningen die ik laatst voor de Friese les heb geschreven wel voor haar vertalen.
Dat was het weer vandaag!

• 11 Februari 2010 - 21:05

Heit:

As je dit lêze Renske, dan sjogge je mei oare eagen nei de sitewaasje hjir yn Nederlân. Wy fûterje en kankerje oer fan alles en noch wat, mar moatte ús gau stilhâlde, it is yn Hongarije in stik minder foar in soad minsken.
    As jimme der in stientsje oan bydrage kinne dat dy bern it better krije dan is de reis al slagge soe ik sizze.
    Wat moai dat jim bern it sa nei it sin hawwe op skoalle. Dy Feije net? Dat hie 'k net tocht dat er it sa moai fine soe, dat er net iens mei jim nei hûs woe.
    Op it stuit friest it hjir sa'n graad of 4 en justerjûn en fannacht hawwe wy wer wat snie hân. In lange winter en de measte minsken sjogge út nei de maitiid, se hawwe skjin har nocht fan kjeld en gledte.
    Mear wit ik op 't stuit net te melden.
    Groetnis út Boksum en oant oare kear.

• 11 Februari 2010 - 21:09

Anna Karin:

Goh, wat in gâns oare wrâld as hjir he. Je kinne it je hast net foarstelle as je hjir grut wurden binne. It is prachtich dat jim der helpe en al soene jim allinne mar in protte bern wat extra leafde jaan kinne, dan is de missie al slagge.

Set 'm op!

Hjir is alles bêst. It friest wer lekker en we ha ek alwer snie hân. Moarn ha se op skoalle "dikke truien" dag. De kachel giet op 16 en wat se besparje giet nei Haiti. Moai betocht.

Soene de fammen it ek leuk fyne om ris wat Donald Duckjes te ontvangen fia de post? Wij ha hjir sa'n protte, we kin wol ris even in stapeltsje opstjoere.

Groetnis, Anna Karin

• 12 Februari 2010 - 08:00

Brecht:

Wat ben ik blij voor jullie! Eindelijk wat schot in de zaak. En wat fijn dat de meiden en Feye het ook naar hun zin hebben op school, toch wel erg spannend voor hen!

Hier alles prima, alleen weer sneeuw.

Liefs

• 12 Februari 2010 - 08:05

Brecht:

Oh ja, gefeliciteerd met Feye zijn verjaardag! Maak er een gezellige dag van!

• 12 Februari 2010 - 09:14

Pytsje:

Hello,

Fan herte lokwinske mei Feije syn jierdei!!
    Ik slùt mij hielendal bij Heit oan dat wij net seure meie hjir.
    Je kinne je indied net foarstelle dat âlden harren bern samar achterlitte. Bliid dat se jimme mei iepen earmen ûntfange dêr.

Noflik wikein!

Tùt Pytsje

• 12 Februari 2010 - 11:09

Hennie:

He famylje en foaral Feije,
    fan herte lokwinske en happy birthday en wel gefeliciteerd en ???
    Meitsje der in moaie dei fan.
    Wat it bennetehüs oangiet, ik begryp dat der wol wat feroare is neffens 1991 mar it is noch hieltyd folle minder dan hjir,
    in fijne dei en oant hearrens

• 12 Februari 2010 - 12:20

Syds:

Hé Feije,

fan harte lokwinske.
    Krijst letter noch wol ris in kadootsje.

Gr. Syds.

• 12 Februari 2010 - 14:48

Pietrik:

Allereerst gefeliciteerd met Feije zijn verjaardag. Wat mooi dat de kinderen nu hun plekje op school hebben en er voor jullie ook werk is. Nu nog een beetje bijkomen en het huis op orde, maar alle goeie dingen komen langzaam. Wij wensen jullie veel succes.
    Groeten Pietrik

• 12 Februari 2010 - 19:10

Janke TvS:

Hee Feye,
    Fan herte lokwinske mei dyn jierdei. Fyn om te lêzen dasto it sa leuk fynst op skoalle.

Wat tryst dat guon bern har âlden nea sjogge.
    Foar de earme minsken is it libben yn Hongarije al net altyd makkelik, mar foar de gehandikapten al hielendal net. Dan is dat yn Nederlân gelokkich in stik better foar elkoar.

Wy hoopje dat jimme harren libben wat opfleurje kinne troch leafde en omtinken te jaan. Mar goed dat der sokke tehuzen binne.

• 12 Februari 2010 - 19:35

Tryn:

Hoi allegeare, Feye fan herte lokwinkse en moatsje der een moai feestje fan. Hier is het weer bibberkoud. Vooral als er nogal wat wind staat. Voor de rest is alles oke in Boksum. Heb vandaag een ereader gekocht van alle bonnen etc. die ik op mijn verjaardag heb gekregen, dus daar ga ik me straks over buigen. Tot kiekes Grutte