Al weer een week om. - Reisverslag uit Kisléta, Hongarije van Familie Meer - WaarBenJij.nu Al weer een week om. - Reisverslag uit Kisléta, Hongarije van Familie Meer - WaarBenJij.nu

Al weer een week om.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Familie

15 Augustus 2011 | Hongarije, Kisléta

En dan is er al weer een week om. Het gaat ontzettend snel. Vorige week hing er een vreemde sfeer in het tehuis. Een van de zusters van het A-paviljoen is overleden. Eind juni was ze nog aan het werk, ze ontdekten kanker en nu is ze er al niet meer. De collega's waren erg verdrietig en de kinderen verbazingwekkend rustig.
Jelle is veel aan het werk en ik haal 's ochtends kinderen op. 's Middags gaan we meestal met een paar kinderen wandelen. Dit lukt niet altijd maar we proberen het zo vaak mogelijk te doen omdat ze er zo van genieten.
Dinsdagochtend mochten onze kinderen in de werkplaats pottenbakken. Erg leuk was dat, ze zijn ook erg trots op het resultaat. Iets minder leuk was het dat een van de bewoners kwaad was op ons en op Viktor (de begeleider van de werkplaats). Rosi woont al heel erg lang in het tehuis. Als baby is ze achtergelaten door haar ouders omdat ze zo klein was. Uiteindelijk is ze hier terechtgekomen hoewel haar lichamelijk en geestelijk niks mankeert. Ze fungeert een beetje als moeder voor de rest, ze woont met 11 anderen in een aparte woning op het terrein. Ze werkt in de keramiekwerkplaats. Volgens Viktor was ze al een maand niet geweest en net toen wij kwamen wilde ze schoonmaken. Hij had echter een afspraak met ons en wilde dat niet verzetten. Ze was echt ontzettend kwaad. De volgende dag kon er maar kwalijk een goedendag af. Nu is alles weer uitgesproken.
Donderdag gingen we wandelen met een paar jongeren. Een van hen slaapt bij Ricsi op de kamer. Zijn naam is Miki. Miki had geld gekregen van zijn ouders en wilde boodschappen doen. Wij samen naar de winkel. Er moesten twee grote flessen cola mee. Eigenlijk wilde hij ook nog blikjes redbull kopen maar dat leek me niet zo verstandig. Hij is normaal nogal hyper, volgens mij gaat hij vliegen nadat ie dat spul heeft gedronken.
Later hoorde ik van Ricsi dat Miki dezelfde dag nog alle cola (4liter!) had opgedronken. 's Avonds was hij dus erg druk en moest steeds plassen. De volgende dag konden ze hem bijna niet wakker krijgen.
We krijgen ook regelmatig bezoek van Robi, hij woont in het dorp en is vaak in Nederland geweest. Hij vindt het bij ons erg gezellig en rustig. Ook kan hij zo zijn Nederlands een beetje oefenen.
Deze week hebben we de bestelde spullen opgehaald. Sommige zijn erg mooi geworden, andere zijn niet helemaal wat ik er van had verwacht. Het is altijd even afwachten wat ze er van maken. Ze leveren wel goede dingen af maar de kleuren zijn niet altijd even modern. We zullen zien of we het kunnen verkopen op de Pompoendagen.
Dinsdag heb ik een visite gebracht aan Erika, zij is logopediste in het tehuis. Het was fijn om weer even bij te praten.
Zaterdag zijn we eerst naar de markt geweest in Nyireghaza, het was daar ontzettend druk. Maar wel goede spullen gescoord. We willen nog een bezoekje brengen aan het blijf van mijn lijfhuis en dan wat dingen meenemen. 's Middags hadden we een bbq bij de directrice. Erg lekker gegeten!
Gisteren waren we bij Nelly. Het gaat goed met haar maar ze heeft het wel zwaar omdat ze nu alles alleen moet doen. De kinderen zijn vaak bang dat zij ook zal overlijden en durven vaak niet alleen te slapen.
Het was heel fijn om haar weer te zien. We hebben veel besproken, ze vertelde onder andere dat ze een intensief mailcontact heeft met een oude bekende uit Boksum. Ook bij haar hebben we lekker gegeten, ze kunnen hier erg goed koken. 's Middags een wandeling gemaakt langs de Donau. De kinderen kunnen het heel goed met elkaar vinden. Misschien komt ze volgend jaar in de zomervakantie naar Nederland.
Woensdag vertrekken we naar het Balaton, een verslag volgt nog.

• 15 Augustus 2011 - 19:49

Herman Lubberts:

Hoi Jelle, Renske en bern, no de helte sit d'r seker al wer op! Time flies when you're having fun. No ja, it is net allinnich mar fun wêr't jim mei te krijen ha, lês ik wol. Jim meitsje ek wol minder leuke dingen mei. Moai dat jim safolle foar dy bern betsjutte kinne. Myn wurdearring dêrfoar! En Jelle, meitsje dy net al te drok om it wurk: dat bliuwt d'r wol! Nim ek wat fakânsje!! Hertlike groetnis fan Herman

• 17 Augustus 2011 - 17:11

Grutte Tryn:

Hoi jongens, mooi om te lezen hoe ze allemaal van jullie genieten en jullie van hun natuurlijk. De groetjes aan alle oude bekenden , mochten jullie die nog tegenkomen.