Welkom in Hongarije - Reisverslag uit Kisléta, Hongarije van Familie Meer - WaarBenJij.nu Welkom in Hongarije - Reisverslag uit Kisléta, Hongarije van Familie Meer - WaarBenJij.nu

Welkom in Hongarije

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Familie

27 Juli 2010 | Hongarije, Kisléta

Vorige week zaterdag kwamen de Wirdumers bezweet aan want het was ontzettend warm. Gelukkig zorgde een fikse onweersbui de ochtend erna voor tijdelijke afkoeling. Wij hadden wel een beetje last van een déja vu. Het was weer een heftige bui met veel wind en blikseminslagen.
Zondag een beetje geluierd en bijgepraat. 's Avonds een 'kleine' wandeling gemaakt. De kinderen mochten bij een boer op het erf kijken, ze vonden het geweldig! De veestapel bestond uit: een stier, twee koeien, twee kalfjes, een hondenechtpaar met kinderen, kippen en een paar varkens. Dit alles op een erf van 600 m2.
Maandagochtend hebben de gasten een rondleiding gekregen in het tehuis en de eerste aankopen gedaan (en Eelke maar denken dat de koffers vol waren :)). Omdat het nog steeds bloedheet was, zijn we de 's middags naar het zwembad gegaan in Nyiregyhaza. Op de terugweg pizza's gehaald voor een snelle hap. Om zeven uur kwam namelijk onze studente al weer langs voor de conversatieles.
Omdat Ymkje zo beeldend had verteld over het varkensslachten, wilde Hessel dit ook wel eens zien. Eelke kon er toen eigenlijk ook niet meer onderuit! De mannen begonnen om 6 uur eerst maar eens met een palinka. Goedemorgen! Na het slachten stond het ontbijt klaar. Gebakken varkensbloed met uitjes en paprika. Eet smakelijk:)
Dinsdagmiddag hebben we dan echt geshopt in Debrecen. Hier hebben ze een geweldig groot winkelcentrum. Eelke en Margaret hebben meteen even kennis kunnen maken met de Hongaarse mentaliteit. Ze hadden teveel betaald en het heeft ongeveer een half uur geduurd voor dit was opgelost. Hetzelfde probleem hadden ze bij het autoverhuurbedrijf ook al ondervonden. De auto die ze mee konden nemen, lekte diesel. Natuurlijk moesten er weer drie mensen aan te pas komen voor ze een andere meekregen. Welkom in Hongarije!
Op de terugweg lekker gegeten bij een echt Hongaars restaurant. Je kunt hier schalen bestellen met allemaal verschillende soorten vlees. Voor elk wat wils.
Woensdag maar weer rustig aan gedaan. Jacco en Elly kwamen 's middags aan. Jelle heeft Jacco naar de camping gebracht.
Donderdag met zijn allen een uitstapje gemaakt naar de poesta. Eerst even rondgekeken, toen lekker gegeten en daarna de tocht in een huifkar over de poesta. Gelukkig waaide het een beetje want het was nog steeds bloody hot. De gasten vonden het een hele ervaring. Vrijdagmiddag naar het zwembad bij de camping gegaan om even af te koelen. Eelke en Margaret hadden aangeboden om een avondje op te passen, dus konden wij samen uit eten. Lekkere pizza en een sorbet gehad. Daarna nog even op bezoek geweest bij Jacco en Elly.
Zaterdagochtend de echte Hongaarse markt bezocht. Alles houtje touwtje bij elkaar gehouden. Prachtig om te zien. Na een lunch bij de golden M afscheid genomen van de gasten. Toen was het weer stil in huis. Voor de kinderen wel goed, kunnen ze weer even bijslapen. Het was nu elke ochtend om 6 uur: Hessel, Hessel, bist al wekker?
Zondag bezoek gehad van Jacco en Elly. Helaas was het weer niet zo geweldig dus konden we niet zo veel doen. Gisteren hebben zij ook een rondleiding gekregen in het tehuis. De meisjes zijn 's middags mee geweest naar de camping. We hebben dit bezoek afgesloten met een etentje bij de pizzeria. Vandaag trekken zij verder naar Boedapest.
Het weer werkt niet echt mee. Nog steeds regen, vanaf donderdag wordt het weer wat beter.

• 28 Juli 2010 - 07:55

Hennie Annema:

he famylje, gesellich sa al dy besite.
    Ik hoop dat jimme de besite it toetje betelje litte.
    Renny wit wol wat it kostet.
    Hat se ûnderfûn doe't we earder yn Hongarije west ha
    wy telle de dagen ôf dat jimme wer yn Fryslân binne
    Hennie

• 29 Juli 2010 - 12:48

Marian De Bruin:

hallo allemaal

zo af en toe lees ik even wat jullie allemaal beleven, en dat is inmiddels al heel wat!
    Wat leuk dat jullie Jacco en Elly op visite hebben, doe ze de groeten! Fijn dat het met jullie allemaal zo goed gaat. Prettige vakantie en we zien jullie daarna weer terug, groetjes ook van Elke en Eize

• 31 Juli 2010 - 15:00

Jasper En Anneke:

Hallo familie
    Allereerst van harte Renske met je verjaardag wij hopen dat jullie een gezellige dag met zijn allen hebben,en maar een lekker stuk gebak,volgens de gegevens smaakt dat daar best zijn jullie loge's al weer weg wel gezellig denk ik,wij genieten van jullie verslagen en vooral de mooie foto'S
    Bij ons is ook alles oke.
    jullie tijd schiet nu ook op,maar een hele belevenis pakken ze jullie niet weer af,ook voor de kinderen,doe ze de groetjes van ons en noch een fijne dag

• 01 Augustus 2010 - 07:13

De Vandermeertjes:

aaaaaaaaaa goeie,
    hier weer eens een reactie van de wurdummers die weer in het friese land zijn neergedaald. WAT EEN ERVARING! Wat geweldig om jullie familie weer te zien. lekker bijpraten en gekdoen met elkaar (blijft toch je broer he?) en de kids. indrukken opgedaan die we nooit zullen vergeten. (weeshuis, varkensslachten, poesta, steden en lekker ite). gewoon teveel om op te nomen. het vliegen was leuk ( 2 dagen bezig voor minder dan 4 uur echt vliegen, je moet het maar durven)en hebben ook de 2de week elders in Hongarije met bewondering en verbazing het land aanschouwt. een heel mooi land met 1001 mo(g)e(i)lijkheden. jullie en andere hongaren danken wij voor de gastvrijheid en fijne tijd. tot gauw! :)

• 02 Augustus 2010 - 18:52

Tryn:

Een beetje trage reacties= maar dat zal de schuld vd zon zijn. Dan gaat alles wat slower. Prachtig om te lezen hoe de anderen Hongarije zien en ervaren. Volgens mij komen ze er zeker nog een keertje terug. Afgelopen week was het hier wat wisselvallig maar vandaag al weer een warme zonnige dag. Gisteravond BBQ-en en ook dat ging met droog weer. Groetjes en oant sjen.