Hobbel in de weg, hobbel in de weg, GAT in de weg - Reisverslag uit Kisléta, Hongarije van Familie Meer - WaarBenJij.nu Hobbel in de weg, hobbel in de weg, GAT in de weg - Reisverslag uit Kisléta, Hongarije van Familie Meer - WaarBenJij.nu

Hobbel in de weg, hobbel in de weg, GAT in de weg

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Familie

24 Mei 2010 | Hongarije, Kisléta

Omdat we nu zo dicht bij Roemenië zitten, hadden we besloten daar met de Pinksterdagen naar toe te gaan.
Zaterdagochtend om ongeveer tien uur vertrokken en om drie uur waren we eindelijk aan op de plaats van bestemming. Ik had het adres ingevuld bij de Tomtom en hij gaf een route die achteraf niet bleek te kloppen want hij heeft helemaal geen informatie over Roemenië. In Satu Mare was het vervolgens nog een heel gedoe om een parkeerplaats te vinden en geld te wisselen voor dat ding. Iedere keer als we ergens stil stonden, kwam er als een duveltje uit een doosje een bedelaar naast ons staan met een heel zielig gezicht.
Uiteindelijk is het gelukt en vonden we ook nog een goed en redelijk goedkoop hotel. Wat rondgekeken en lekker op een terrasje gezeten (sorry Tryn, het was nu heerlijk weer!). Tjitske merkte op dat de klok op het plein een uur voor liep. Toen pas ontdekten we dat we in Roemenië in een andere tijdzone zitten.
's Avonds bij een pizzeria gegeten.
De volgende dag ook wat omgeslenterd en een heel mooi park en speeltuin gevonden. Helaas kwam er een enorme bui opzetten dus zijn we snel teruggekeerd naar de hotelkamer. Daarom ook maar in het hotel gegeten. Vandaag een hele mooie route gereden door de bergen. Al heb ik op de terugweg wel doodsangsten uitgestaan vanwege de vele haarspeldbochten.
Jullie zullen jullie misschien wel afvragen of Roemenië erg veel verschilt van Hongarije. Daarom hieronder een korte impressie.
Wij gaan nooit meer klagen over de slechte Hongaarse wegen. In Roemenië geen snelwegen (alleen enkele km bij Boekarest) en de doorlopende wegen zijn soms zo slecht dat je denkt dat je op een boerenerf uitkomt. Veel hobbels en gaten, grind, kinderkopjes, we zijn flink door elkaar geschud. We hebben in een deuk gelegen toen er op zo'n weg een flitspaal stond. Volgens ons was het echt niet mogelijk om sneller dan 30 km te rijden.
Op een weg waar je 100 mag, is er dan weer zomaar zonder aankondiging een onbewaakte spoorwegovergang zodat je boven op de rem moet.
En dachten wij dat de Hongaren slechte chauffeurs zijn? De Roemenen zijn zo mogelijk nog een graadje erger. Ze halen in net voor een haarspeldbocht en rijden vrolijk en masse door rood als er aan de weg gewerkt wordt.
De koeien grazen er gewoon in de berm en zo af en toe kwamen we loslopende paarden op de weg tegen.
De natuur is overigens prachtig! Evenals de klederdracht. We hebben er twee verschillende gezien. In Satu Mare zagen we de vrouwen in lange kleurige rokken met een lange hoofddoek. In de bergdorpen lopen ze in korte zwarte rokken met gekleurde bloemetjes en korte hoofddoekjes. Ze deden ons heel erg denken aan de Russische moedertjes. De mannen lopen veel met hoeden.
De huizen waren in de bergen vaak versierd met gladde mozaïeksteentjes. In een paar dorpen hadden ze hele mooie houten poorten met een dakje erboven (zie foto). Zelfs het hooi ziet er hier anders uit. Er staan allemaal lange stokken in het land waar het hooi bij opgestapeld wordt.
Onderweg nog een begrafenis gezien. Bij gebrek aan een lijkauto wordt de kist gewoon in de open laadbak van een vrachtauto gezet. Raar maar waar!
Wat ons verder nog opviel dat ze hier veel twee- of drietalige dorpen hebben. Er is een hele streek waar Hongaren wonen, vonden wij wel handig :) Deze plaatsnamen zijn dus zowel in het Roemeens als in het Hongaars aangegeven. Maar we zagen ook dorpen waar een Russische naam onder stond en eentje met een Duitse naam.
Veel buitenlanders gespot. We konden ook merken dat ze hier beter vreemde talen beheersen dan in Hongarije. Het Roemeens lijkt overigens best veel op het Frans en ook de Latijnse invloeden zie je terug.
Onderweg veel armoedige huizen gezien maar ook hele luxe. Ook hier is de tegenstelling weer heel erg groot. In Satu Mare waren hele groepen met bedelaars aan het werk. En ze "hâlde oan as storein"! Weer wat Leis en eten lichter geworden dus. Want het is ook wel hartverscheurend.
Vanavond om 19.00 uur Hongaarse tijd, reden we weer de grens naar Hongarije over.
Weer thuis, want zo voelt het ondertussen.

• 25 Mei 2010 - 05:52

Hennie Annema:

Goedemorgen familie,
    De verhalen zijn altijd een feest om te leven, ik zie het allemaal gebeuren.
    Ik kan me voorstellen dat je vreselijk moet lachen om een flitspaal op een plek waar 30 km het hoogst haalbare ( voor een Nederlander) is. De laaste zin van jullie verslag is belangrijk en voelt goed. Thuis in Hongarije.
    Toch kijken we wel weer uit naar jullie in Fryslan
    Doe de groeten aan iedereen en tot horens

• 25 Mei 2010 - 07:18

Brecht:

Hoi, hoi,

leuk om te lezen dat jullie je onderhand thuis voelen in Hongarije! Fijn om ook eens er lekker op uit te zijn. Mooie foto's!

Hier alles goed! Lekker zonnig Pinksterweekend gehad!

Groetjes

• 25 Mei 2010 - 08:36

Anneke:

Ja ik dacht ook dat de Hongaarse wegen slecht waren... valt dus wel mee in vergelijking met Roemenië.
    Ik mis de warmte van de Hongaarse mensen, het is heel anders hier in Finland! Ieder voor zich, dus ik heb hier ook lang zoveel mensen niet leren kennen als in Hongarije. Over een weekje ga ik alweer terug naar Nederland. Jullie nog veel plezier in Hongarije en omkriten!

• 25 Mei 2010 - 10:23

Pytsje En Ylse:

Hoi allegear,

Moai dat jimme in goed wikein hân hawwe.
    Hjir yn Fryslân moai waar en dus drok yn 'e tùn dwaande. Ik sil wol wer ris wat foto's meitsje.

Tùt fan Ylse foar de bern.

Leafs Pytsje

• 25 Mei 2010 - 11:35

Syds:

Hallo familie van der Meer,

hebben jullie graaf Dracula ook ontmoet?
    Als ik het goed heb (wat meestal zo is) zijn jullie in Transsylvanië geweest.

Groeten, Syds.

• 25 Mei 2010 - 18:27

Tryn:

Hello allemaal, ik stapte in Duitsland uit het vliegtuig en het was direct warm, daar was Hongarije niks bij. En ook dit weekend was het schitterend. Ik ben net als Pytsje druk in de tuin bezig geweest. Achter ziet het er weer uit om door een ringetje te halen. (voor moet je niet naar kijken). Vandaag weer aan het werk, dat is wel even een verschil met vrij zijn maar oke er moet ook weer eten op de plank komen en natuurlijk geld voor de volgende reis. Beppe is gister even langs geweest voor een bakje thee en zaterdag zijn we naar Femke geweest die werd 21. Zondag naar Andries Jentsje, werd ook 21, nu hebben we ze eerst weer even gehad. Alles goed in Boksum en hier hebben we ondertussen na de winter ook wat wegen met hobbels en bobbels, maar er is natuurlijk altijd een baas boppe baas
    Oant sjen
    ps jij blij Renny dat jullie niet naar Boekarest zijn gegaan.

• 26 Mei 2010 - 09:05

Heit:

Hoi famylje. Jimme binne noch net fan my ôf. No sneon stean ik wer by jimme op 'e stoepe. Keimpe de Vries fan Hilaard hat my frege oft ik mei woe mei in transport mei klean. Dat as alles goed giet stean ik stean wer foar jim noas. Sa hawwe je noch noait yn Hongarije west en sa binnen in moanne twa kear. Dat Roemenië earmoedich is hie ik wol tocht, op tv is sa no en dan ek wolris wat te sjen. Neffens my brûke de boeren dêr ek noch in soad hynders, de meganisaasje is sa fier noch net as yn Hongarije. Hjir fierder allegear goed, allinne it waar is noch net sa geweldich. Gauris te kâld foar de tiid fan it jier.
    No, mear wit ik net, dat ik soe sizze oant sneon!