Echte Nederlanders - Reisverslag uit Szentistván, Hongarije van Familie Meer - WaarBenJij.nu Echte Nederlanders - Reisverslag uit Szentistván, Hongarije van Familie Meer - WaarBenJij.nu

Echte Nederlanders

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Familie

20 Januari 2010 | Hongarije, Szentistván

Even een update.
Gisteren had Jelle een geweldig idee. Het was niet zo koud (rond het vriespunt), er stond bijna geen wind dus dacht hij dat we mooi even naar Mezökövesd konden fietsen. Hij wilde de Hongaren wel even laten zien wat fietsen is. We zien hier veel fietsers maar de meesten fietsen zo langzaam dat ze bijna omvallen. Bovendien zijn het krakkemikkige fietsen, het liefst zonder verlichting. Ik vond het al niet zo'n geweldig idee maar jullie kennen Jelle, het plan ging door. Resultaat? Op de terugreis twee huilende kindertjes, vanwege de kou. We bewaren de volgende fietstocht dus maar even voor de lente.
Zondag hebben we een wandeling door het dorp gemaakt. Je ziet hier dan echt geen kop op de weg, alleen die gekke Hollanders dus :) Ymkje heeft een fles met water gevuld bij de bron. We moesten dit water natuurlijk wel even proeven. De bron is heel populair. Je ziet elke dag tientallen mensen die hun vele flessen vullen met dit water. Het smaakt overigens goed, de geur is iets minder.
Vandaag zijn we dan, zoals het echte Nederlanders betaamt, op koffievisite geweest. De beheerders hadden ons uitgenodigd om een bakje te halen. De kinderen vonden het heel gezellig want er is een baby.
Nog een paar leuke anekdotes:
Jelle zag onderweg een heel leuk vogelhuisje. Er zat nogal een rare vogel in, Jezus hing aan het kruis.
Deze keer wilden we het weer eens ouderwets zonder Tomtom proberen. Natuurlijk reden we meteen verkeerd. Maar geen nood, via een omweg konden we er ook komen. Moesten we alleen wel even met een pont over de Tisza. Keurig de bordjes gevolgd (die waren er zowaar) en waar komen we uit? Geen idee, de weg naar links: verboden in te rijden, de weg naar rechts: verboden in te rijden en de weg rechtdoor: een modderpad dat het struikgewas inloopt. Dat kan toch alleen maar in Hongarije! We zijn maar omgekeerd en hebben onze weg met Tomtom vervolgd.
De terugreis hebben we een route binnendoor genomen die de beheerder ons had uitgelegd. Wel heel speciaal. Donker is hier ook echt donker. Je ziet zelfs geen lichtjes van een dorp in de verte. Geen plaats om autopech te krijgen maar wel heel mooi.




  • 21 Januari 2010 - 07:04

    Hennie:

    It is in lust de ferhalen te folgjen en ik krij der allegear beelden by.
    Hast ek noch wat foto"s
    We binne eins wol nijsgierrich hoe it hûs der út sjocht
    O ja, ik begryp dat je as minske net feroarje (Jelle) wêr as je ek binne

  • 21 Januari 2010 - 09:03

    Pytsje:

    Ik slùt mij hielendal oan bij Hennie. En stiekem moat ik wol in bytsje laitsje...

  • 21 Januari 2010 - 09:32

    Tjipke, Baukje&Femke:

    hoi famylje,

    net mear fan dy goeie ideën krije, jim moatte Jelle mar wat yn de stringen halde. Moai dat der no dochs wer in positieve untjouwing is, mar moed halde. Jimme sjoche en beleve wol fan alles, ek foar de bern is it measte wol prachtig at wy it sa leze. Hjir giet alles yn alle drokte troch, de wiken fleane foarby. Genietsje der ek mar fan at it efkes kin, foar dat jim it witte is it wer foarby, Wy bliuwe jimme folgjen,
    groeten ut St.-Anne

  • 21 Januari 2010 - 10:06

    Elly:

    jelle, die vogelhuisjes kom je in friesland ook weinig tegen.Kan me voorstellen dat je bij het zien daarvan even van de leg bent.Kortom weer een prachtig verhaal om te lezen.

  • 21 Januari 2010 - 10:44

    Heit:

    Hoi Jelle en Renske,
    Hie Jelle sokke "fûgelhokjes" noch noait yn Dútslân sjoen? Yn bepaalde streken tilt it op fan dy hokjes. Neffens my binne se ek wol yn Limburg te sjen. Omke Nammie hie der in wat ûnearbiedige útdrukking foar: "Tinus aan de rekstok." No, Renske sil wol sizze, sa kin 't wol wer heit! En dat is ek sa, hear, mar ik koe it net litte om dit even te melden. Trouwens, dochs mar moai dat der tomtom's binne. Oars bedarje jimme nochris yn Slowakije of de Ukraïne. Ik bin wol benijd hoefier as it no yn Kisléta is, mar dat sil noch wol wat tiid nimme tink? Hertlike groetnis út Boksum, dêr't it no in bytsje teiwaar is.

  • 21 Januari 2010 - 15:48

    Nynke De Jong:

    Hoi allegear,
    Wat in aardichheid om al dy ferhalen fan jimme te folgjen!
    Lyk as by jimme is it hjir ek om it friespunt en der kin net mear reedriden wurde op é iisbaan. Spitich, mar no binne de skeelers wer foar it ljocht kommen. Marten traint no dus op é dyk om letter wer better reedride te kinnen.....
    Jakob hat fanne wike nei de iepen dei fan it Bogerman College yn Snits west, want ja, hy sil aanst wol kieze moatte nei hokker skoalle as er ta wol.
    Fierders no gjin nijs, mar wy litte wol gau wer fan us hearre!
    Groetnis en pas goed op elkoar!
    Jakob, Marten, Gerben en Nynke

  • 21 Januari 2010 - 20:52

    Nelian:

    Dag! Ik neem aan dat een reactie in de Nederlandse taal ook wel gewaardeerd wordt. Bedankt voor jullie bericht op mijn site. Ik heb de mail doorgestuurd naar mijn studiegenoot! Succes met jullie werk! En wie weet komen wij elkaar ook eens tegen!

  • 22 Januari 2010 - 08:50

    Herman:

    Hoi allegeare, ja Jelle woe natuerlik al wer traine foar de Âlvestêdetocht fan folgend jier. Of wol 'r soms fan't jier weromkomme om mei te dwaan ? Hoefolle stêden soene se trouens yn Hongarije ha ? Dêr kin 'r fêst ek wol in leuke 50-stêdetocht of soksawat fytse.
    Mar moai dus dat jim in TomTom by jim hawwe: it is dochs wat dat wy hjoeddedei net mear sûnder dy elektronika kinne. Mar jim woene dochs ek wat 'back to basic', dus prebear it ek nochris sûnder TomTom.
    Hjir is alles goed: ik bin no efkes in pear dagen thús. Hertlike groetnis fan Herman en in soad wille tawinske!

  • 22 Januari 2010 - 10:39

    Anneke:

    Wat tafallich dat wy elkoar tsjinkamen op strjitte. It wie as in dream om myn eigen taal te hearren! Myn stúdzjegenoat hie my al de groetnis fan jim dien. Ik winskje jim in protte succes ta en wa wit treffe wy elkoar noch ris.

  • 22 Januari 2010 - 14:56

    Syds:

    Ha goeie,

    ja Jelle, zulke vogelhuisjes hebben ze in het heidense Mantgum niet. Maar leuk om te horen dat Hongarije nog niet veel is veranderd. Efkes oer yn it Frysk; witte jimme al mear oer wat jimme dwaan geane? Ik haw begrepen dat jimme al yn it hûs by it tehûs sille, as haw ik it ferkeard?

    Groetnis, Syds.

  • 22 Januari 2010 - 19:34

    Tryn:

    Jelle ik kan me bijna niet voorstellen dat jij nog nooit zo'n leuk " vogel" huisje had gezien. Ook in Nederland zijn ze er wel vooral in het zuiden. Ik vind het wel jammer dat jullie niet met die pont over de Tisza konden, mar de borden dat volg ik weer, gewoon Hongarije. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Szentistván

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 Augustus 2017

Útstapkes

21 Augustus 2017

Alle doazen binne fuort.

15 Augustus 2017

Rûnbringen 2017

31 Augustus 2016

In 'ongenode gast'

21 Augustus 2016

Even byprate
Familie

In december reizen wij met het hele gezin naar Hongarije. De bedoeling is dat wij hier 8 maanden vrijwilligerswerk in een kindertehuis gaan doen.

Actief sinds 29 Sept. 2009
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 212025

Voorgaande reizen:

28 December 2009 - 22 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: