Al weer een week voorbij - Reisverslag uit Kisléta, Hongarije van Familie Meer - WaarBenJij.nu Al weer een week voorbij - Reisverslag uit Kisléta, Hongarije van Familie Meer - WaarBenJij.nu

Al weer een week voorbij

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Familie

30 Juli 2013 | Hongarije, Kisléta

En dan is er al weer een week voorbij. Het is in de vakantie erg verleidelijk om lekker uit te slapen maar toch proberen we deze weken een beetje structuur aan te houden. Om zeven uur gaat de wekker. Na het ontbijt is het dan nog koel genoeg om even wat in het huishouden te doen. Jelle is ’s ochtends meestal even aan het werk. Om half elf halen we dan één of meerdere kinderen op. Marko mocht als eerste mee. Hij is altijd erg druk (ongeveer 3x zo erg als Feije) maar deze keer ging het prima. Hij heeft zich erg vermaakt met zijn computerspelletje en schrijven. Ricsi is natuurlijk weer een paar keer meegeweest. Hij geniet erg van het doen van een spelletje. Alex en Pisti vinden het genoeg om gewoon hier te zijn. Józi heeft de hele tijd gekleurd, dat is echt een hele lieve zachtaardige jongen. Nati was samen met Gizi erg aanwezig. Jelle zou iets anders doen maar dat was echt niet mogelijk. Gizi is tien maar gedraagt zich als iemand van twee en zit dus overal aan. Nati is soms een beetje brutaal en druk.
Anniko en Edina waren samen hier en toen hebben de meiden hun nagels gelakt. Anniko kreeg oorbellen en Edina haarspeldjes. Anniko heeft wel tien keer hartstochtelijk bedankt op een zeer luide toon. Zsanett was hier vanmiddag, zij kreeg ook oorbellen en gelakte nagels. Zij mocht iets langer blijven omdat ze gewoon heel lief met de meisjes kan spelen.
Tjitske en Ymkje hebben vorige week hun slaapkamer geverfd. Er zaten veel vochtplekken op de muur en die zijn nu weggewerkt onder een laag vanille en puns. Het is heel mooi geworden.
Meestal gebruiken we de middag om zelf nog iets te doen, lekker uit te rusten of boodschappen te doen.
Vrijdagavond hebben we (voor het eerst hier) bezoek gehad van een collega van mij en haar man. Worst en kaas op tafel, echt Nederlands! Het Hongaars gaat ons steeds beter af. Maar goed ook want van de directrice kregen we een uitnodiging om een nacht bij haar te slapen. Zaterdag moesten we om vijf uur verschijnen. Gelukkig waren er ook andere gasten waaronder de financieel directeur van het tehuis met zijn vrouw. Dat maakte het iets losser. Voor het eten kregen we een rondleiding bij vrienden van hen die een palinkastokerij hebben, erg interessant! Natuurlijk moesten we proeven maar goed dat we bleven slapen. Het tuinfeest was gezellig en we hebben redelijk geslapen. Zondag mochten we pas na het middageten weg. De meisjes vonden het erg gezellig, de directrice heeft twee oudere meisjes en een jongen. Daarom mogen zij nog een keer logeren deze week.
Voordat we zaterdag naar de directrice vertrokken, zijn we op de markt geweest. Ook altijd weer een hele ervaring. Ontzettend veel kraampjes en een gedrang van jewelste. Maar we hebben goede zaken gedaan. We wilden namelijk enkele dingen kopen voor het opvangtehuis voor moeders en kinderen in Nyiregyháza. Daarvoor hebben we geld gekregen van Jelle zijn ouders en zelf iets bijgelegd. Zo konden we voor honderd euro vijf keer dekbedovertrekken, acht handdoeken, twaalf paar slippers, twee ballen en tien flessen douchefris kopen. In ons tehuis kochten we nog vijf kleden erbij, zo snijdt het mes aan twee kanten.
Verder was het de afgelopen dagen zeer warm, zo warm dat de mussen letterlijk dood van het dak vielen. We hebben al vijf lijkjes moeten begraven 
Op dit moment hebben we weer even een dikke bui met veel wind. Lekker dat het weer even afkoelt.

• 02 Augustus 2013 - 18:37

Grutte:

Hoi family, leuk om de verslagen weer te lezen, blijven we toch ook een beetje op de hoogte. Zit nu nog snel even achter de computer want we vertrekken over half uurtje naar Amsterdam voor een weekendje shoppen, musea etc.

Groetjes en Rennie ik hoop dat je een leuke verjaardag hebt gehad

Trijntje